Underbar och älskad av alla

Jaha, då har man läst ut en till bok då. Denna hette Underbar och älskad av all (och på jobbet går det också bra) av Martina Haag.
Jag tror jag började läsa den i söndags och har alltså läst ut den idag. Sjukt lättläst och riktigt rolig. Hon skriver inte alls på det klassiska "författarsättet". Inte alls korrekt vilket bidrar till en mer vardaglig stil och som får det att kännas (åtminstone för min del) som om hon skrivit allting just för mig, som i ett brev eller kanske till och med ett jävligt långt blogginlägg.
Boken handlar om Isabella Eklöf som mestadels är arbetslös sökande skådespelerska. Hon har hela livet känt att det är skådespeleri hon ska syssla med. Helst de stora scenerna typ Dramaten och även större filmsatsningar. Än så länge har drömmen inte slagit in, men hon kämpar på. Man får hänga med i hennes tragikomiska liv skrivet i jag-form, medan hon febrilt söker jobb, kille och ett acceptabelt liv. Emellanåt verkar hon verkligen ha ordnat det ordentligt för sig, men ibland rasar korthuset och hon får försöka krångla sig fram och upp igen på något vis.
Jag tyckte den var rolig och trots att jag är långt ifrån en skådis så är boken skriven så att man själv kan känna igen sig.

Har du lite tid över och råkar känna någon som har denna eller kanske hittar den billigt i någon bokhandel, köp den och läs den. Bjuder på ett litet skratt i den kanske grå-jag-kan-inte-bestämma-mig-om-jag-ska-va-vår-eller-vinter-kylan.


Say what?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0