Farmor

Min lilla farmor. När jag stod och väntade på tuben i lördags, precis innan jag skulle köra mitt premiärpass, ringde pappa och berättade att lilla farmor hade ramlat tidigare i veckan. Just då lät det som att det inte var någon fara , men insåg senare idag då jag träffade farmor och fick händelseförloppet berättat för mig att det kunde gått riktigt illa.

I och med att min favoritgumma har ramlat tidigare har hon rustats med ett trygghetslarm som hon har runt halsen så att hon kan trycka på det om hon ramlar så kommer någon hem till henne och får henne på fötter eller möjligtvis ringer ambulans om så skulle behövas. Hur som helst så hade hon tagit sig in i badrummet då hon behövde tömma blåsan. Innan hon gått och lagt sig hade hon tagit en klunk hostmedicin då hon hade slemhosta och knappt sovit något de senaste nätterna. Så här i efterhand insåg hon att hon inte borde tagit det, då hon knappt tål en fjärdedels Alvedon så hon blev typ plakat på den klunken.

Så när hon lättat på trycket och rest sig från toan, strejkar benen. Hon faller ihop och innan hon når golvet har hon slagit i huvudet på tvättmaskinen. Hon behåller som tur är medvetandet och försöker för kung och fosterland ta sig upp genom att försöka häva sig upp från toaletten eller tvättmaskinen, men krafterna tryter. Hon försöker ett bra tag men inser sedan att hon kommer bli liggandes till morgonen då hennes dotter som är på besök kommer gå på toa. Hon är alltså inte riktigt i sina sinnes fulla bruk, då hade hon antagligen tryckt på larmknappen.

Istället valde hon att lägga sig ner på det kalla toagolvet i bara ett tunnt nattlinne och invänta morgonen. Runt 7-tiden kommer då min faster in och får en smärre chock när hon ser sin 95-åriga mor ligga på golvet. Hon förstår att hon inte kunnat ta sig upp och försöker hjälpa henne upp. Då får hon en till chock, farmor är iskall. Efter antagligen timmar på golvet har hon blivit rejält nedkyld. Så min faster försöker med sina krafter lyfta upp farmor genom att ta tag under hennes armar, men då skriker farmor till av smärta. Båda är de inte riktigt vid sina sinnes fulla bruk, då hade de antagligen ringt på hjälp.

Hur som helst blev det en stor utmaning att få farmor in till sovrummet och det varma täcket. Min faster fick bokstavligen släpa in farmor till rummet. Att sedan få upp henne i sängen vet inte riktigt farmor hur hon lyckades. När hon väl låg där ville faster att hon skulle klä på sig kläder för att få upp värmen, men det hade inte farmor några krafter kvar till och bad därför att hon skulle hämta alla filtar som fanns i huset. Sagt och gjort. Farmor blev nerbäddad och sov sedan i ett dygn.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Åkte till farmor idag för att se hur det var med henne. När jag rignde på dörren möttes jag av en annan faster (har 3 stycken), hon hade kommit över med soppa och lite annat som hon kan få i sig för att orka. Jag hade köpt med mig två pack rosor i samma färg som hon fick förra veckan och inte kunde sluta tjata om. Hon älskade de så då tänkte jag att de kunde få henne lite gladare i allt elände. Satt och pratade med farmor och faster ett tag innan faster gav sig av, då hjälpte jag farmor med tvätten och sedan satt vi och pratade som bara vi kan göra. Jag älskar min farmor över allt annat på denna jord. Det gör jag verkligen. När hon försvinner vet jag inte vad jag ska ta mig till. MIn värld kommer krasha. Jag kommer förlora en bit av mig själv.
Hon berättade att hon sagt till pappa att hon eventuellt inte orkar ha en födelsedagsmiddag då hon mår som hon gör nu och att hon inte ens vet om hon lever till dess (hon fyller år 19 mars). Då sa jag att hon ska hålla sig till liv tills hon får träffa sitt första Ciccibarnbarn. Då gav hon mig en blick som blev väldigt skarp till skillnad från den dimmiga hon annars brukar ha då hon är praktiskt taget blind. Plötsligt fick jag för mig att jag berättat för henne att jag var gravid. Förstod att hon förstod att jag skulle sagt något mer om så vore fallet. Men jag hoppas att hon fattar vinken.

Jag älskar dig farmor!!


Say what?
Postat av: Mari

Tråkigt att läsa, hoppas din farmor mår bättre nu !!!! Puss

2009-02-26 @ 14:43:28
URL: http://marriie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0