Tagen

Igår innan självaste Mellon började såg jag ett program på tvåan. Jag hade tidigare sett reklam för det och tänkt att det skulle vara kul att se men att jag aldrig skulle komma ihåg tiden. Nu råkade jag dock zappa in mig precis när det börjat. Det var riktigt intressant. Det är alltså en serie om sex kvinnor från Storbrittanien som lämnar sitt liv för att bo på ett helt annat sätt än det de är vana vid. Hon som det handlade om igår var en 28-årig flygvärdinna med tidigare alkoholproblem som åkte ner till en stam i Etiopien som är muslimskt troende och där alkohol är strikt förbjudet.

Det var riktigt spännande att se, då vår kultur påminner väldigt mycket om den i Storbrittanien, så man kunde ju på ett sätt sätta sig in i hur hon kände sig. Jag hade dock inte kunnat hålla mig så pass lugn som hon ändå gjorde när de berättade om hur omskärelse på kvinnor sker. Läste ju en bok i höstas som hette En blomma i Afrikas öken som är en sann självbiografi av den kända fotomodellen Iman och den var hemsk. Och det mest hemska av allt är att den är ju sann. Allt som står i boken händer i verkligheten. Mådde sjukt dåligt under tiden när jag läste den. Kvinnorna i serien på svt2 berättade att de skär bort blygdläppar och klitoris och sedan syr ihop så att endast urinrör och mens ska kunna komma ut. Dock läste jag i boken att Iman blev så snärt ihopsydd att hennes mensblod koagulerade inne i muffen för att hålet var för litet, och bidrog ibland till att hon svimmade. När hon sedan kom till London blev hennes läkare så förvånad, då han tidigare hjälpt kvinnor i hennes situation men aldrig sett något så hemskt som hennes.

Man kan inte annat än må dåligt. Jag mår peck när jag läser sådan. Kvinnorna i programmet sa att de skär bort klitoris för att männen ska se att de är orörda??? Va? Hur är det logiskt? Och trots att de är omskurna så går ju männen och våldtar de och det är inte direkt töjbara hål. Fy fan. Ser de inte smärtan? Ibland undrar man hur folks hjärnor är (o-)utvecklade.....

Say what?
Postat av: Carro

Jag såg också det där programmet! jag blev asförbannad på männen!

men det var ett bra program på det sättet ändå, fick en att börja tänka.



vi har det ganska bra ändå.

2009-02-23 @ 20:18:01
URL: http://fittler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0